În cadrul proiectului E.P.I.C. – Educație pentru Informație Corectă, în lunile martie și iunie, liceele din județul Dolj au fost gazdele unor ateliere interactive pe tema media și informației. Aceste ateliere au fost organizate cu ajutorul mentorilor instruiți în fiecare liceu, alături de un formator experimentat.
Proiectul E.P.I.C. – Educație pentru Informație Corectă este derulat de Asociația Active Yourope și finanțat prin programul Efectiv Civic, dezvoltat de F.D.S.C. – Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile în parteneriat cu R.A.F. – Romanian American Foundation și cu sprijinul C.J.I. – Centrul pentru Jurnalism Independent.
Elevii selectați au fost implicați într-o serie de activități menite să dezvolte gândirea critică și abilitățile de analiză a informației.
Temele abordate în cadrul atelierelor au fost variate și de actualitate, incluzând:
– Tipurile de haos informațional: Elevii au învățat despre diferitele forme de dezinformare și cum să le identifice.
– Mesaje de persuasiune: S-a discutat despre cum sunt create și utilizate mesajele pentru a influența opinia publică.
– Fapte și opinii: Atelierul a ajutat elevii să facă diferența între faptele obiective și opiniile subiective.
– Verificarea informației și analiza mesajelor: S-au prezentat metode și instrumente pentru verificarea veridicității informațiilor.
– Libertatea de exprimare: Elevii au explorat importanța și limitele libertății de exprimare.
– Deconstrucția mesajelor media: Participanții au învățat cum să analizeze critic mesajele media și să înțeleagă contextul acestora.
De asemenea, participanții au discutat despre bunele practici în utilizarea platformelor de social media și importanța protejării datelor personale. Atelierele au îmbinat informațiile teoretice cu activități practice bazate pe metode activ participative și învățarea non-formală.
Acestea au avut un impact semnificativ asupra elevilor participanți, oferindu-le instrumentele necesare pentru a naviga în peisajul complex al informațiilor din media. Aceștia au dobândit competențe valoroase de gândire critică și au învățat cum să distingă între informațiile corecte și cele false, devenind astfel cetățeni mai bine informați și mai responsabili.
Inițiativa de a organiza aceste ateliere în liceele din Dolj s-a dovedit a fi un succes, contribuind la educația media a tinerilor și pregătindu-i pentru provocările lumii moderne. Continuarea acestor eforturi și extinderea programului la nivel național ar putea avea un impact și mai mare, consolidând rolul educației în combaterea dezinformării și promovarea unei societăți bine informate.