Între 23 august și 27 august 2024, trei formatori din cadrul Asociației Active Yourope au participat la cursul internațional „Embracing Diversity: Pathways to Inclusive Education”, organizat în Copenhaga, Danemarca. Activitatea s-a desfășurat în cadrul anului II de acreditare Erasmus +, proiect nr. 2024-1-RO01-KA121-ADU-000230728. Această experiență educațională valoroasă a fost un pas semnificativ în dezvoltarea competențelor lor pentru crearea unui mediu educațional mai incluziv și mai echitabil.

Obiectivele mobilității

  • Înțelegerea profundă a conceptelor de diversitate, incluziune și echitate.
  • Dezvoltarea abilităților de proiectare a unui curriculum incluziv.
  • Învățarea tehnicilor de reducere a prejudecăților în educație.
  • Explorarea strategiilor pentru sprijinirea cursanților cu nevoi diverse.
  • Îmbunătățirea abilităților de comunicare interculturală și gestionarea conflictelor

Cursul a combinat workshop-uri interactive, studii de caz și activități practice, care au abordat subiecte cheie, precum:

Proiectarea curriculumului incluziv

Formatorii au învățat să integreze perspective diverse în conținutul educațional, adaptând materialele pentru a răspunde stilurilor diferite de învățare ale cursanților.
Principiile de bază ale unui curriculum incluziv sunt: echitate și accesibilitate, diversitate culturală (materialele și exemplele incluse în curriculum trebuie să reflecte diferite culturi, tradiții și puncte de vedere), Flexibilitate (proiectarea trebuie să permită adaptarea conținutului și a metodelor de predare în funcție de nevoile și stilurile individuale de învățare ale cursanților) și Relevanță (curriculumul trebuie să fie conectat la realitățile cotidiene ale cursanților și să abordeze teme relevante pentru viața lor).
Exemple de strategii incluzive în curriculum: Integrarea educației interculturale, Dezvoltarea empatiei prin introducerea unor  exemple care să încurajeze empatia și înțelegerea diferitelor perspective, promovarea gândirii critice.

Utilizarea tehnologiei pentru predare diferențiată

Au fost explorate instrumente interactive și colaborative, precum aplicațiile IT pentru evaluări formative și sumative, care sprijină învățarea incluzivă precum și platforme de simulări și jocuri interactive precum:

  • iThrive Games este o platformă care dezvoltă jocuri educaționale axate pe empatie, rezolvarea conflictelor și înțelegerea diversității, de exemplu, jocuri precum „Diversity & Inclusion” permite să învățarea prin scenarii interactive.
  • Pentru a explora stereotipurile de gen și impactul acestora, poate fi folosită o activitate interactivă de pe BBC Bitesize: Gender Equality Game
  • Simulări virtuale (PhET Interactive Simulations) – Platformă care oferă simulări interactive pentru subiecte de știință, matematică și tehnologie.

Soluționarea conflictelor și prevenirea bullying-ului

În educația adulților, soluționarea conflictelor și prevenirea bullying-ului sunt esențiale pentru a crea un mediu de învățare colaborativ, bazat pe respect reciproc și diversitate. Spre deosebire de alte forme de educație, provocările în educația adulților implică adesea diferențe de perspectivă, experiențe de viață variate și bariere de comunicare. Iată cum aceste aspecte pot fi abordate eficient.

Identificarea conflictelor și bullying-ului între adulți

Conflictele în grupurile de cursanți adulți pot apărea din diverse cauze, inclusiv diferențe culturale, experiențe de viață, stiluri de învățare sau lipsa încrederii reciproce. Participanții la curs au fost instruiți să recunoască:

  • Semnele conflictelor: Comportament pasiv-agresiv, excludere socială, dezacorduri frecvente sau tensiuni în grup.
  • Formele de bullying în educația adulților: Comentarii critice sau jignitoare, marginalizare sau ignorarea opiniilor altor cursanți.
  • Strategii de prevenire a bullying-ului între adulți
    Prevenirea începe cu crearea unui mediu de învățare sigur, în care cursanții adulți să se simtă valorizați și respectați.
    a. Stabilirea regulilor clare
  • Cod de conduită: Crearea unui set de reguli stabilite în comun, care să promoveze respectul și colaborarea.
  • Consolidarea regulilor prin exemplu: Formatorii trebuie să demonstreze comportamente incluzive și respectuoase.

b. Promovarea incluziunii

  • Activități de cunoaștere: Organizarea unor exerciții de tip „icebreaker” care să încurajeze cursanții să împărtășească experiențe personale și să creeze conexiuni.
  • Acceptarea diversității: Discuții deschise despre respectarea diferențelor culturale, lingvistice sau personale.

c. Educația pentru empatie

  • Organizarea de activități care stimulează înțelegerea emoțională, cum ar fi jocurile de rol sau poveștile personale, unde cursanții pot împărtăși obstacolele sau provocările lor.

Tehnici de soluționare a conflictelor în educația adulților
În educația adulților, conflictele pot fi mai complexe din cauza experiențelor și convingerilor puternic înrădăcinate. Participanții la curs au învățat metode eficiente de gestionare a acestor situații:

a. Mediere și negociere

  • Rolul mediatorului: Formatorii pot acționa ca mediatori neutri pentru a facilita dialogul între părți.
  • Pașii medierii:
  • Identificarea cauzei conflictului.
  • Crearea unui spațiu sigur pentru exprimarea opiniilor.
  • Găsirea unei soluții comune care să răspundă intereselor ambelor părți.

b. Ascultarea activă și reformularea

  • Profesorii și cursanții sunt încurajați să practice ascultarea activă, parafrazând cealaltă persoană pentru a asigura înțelegerea corectă.
  • Exemplu: „Din ceea ce spui, înțeleg că îți dorești mai mult timp pentru a lucra la acest proiect. Este corect?”

c. Utilizarea tehnicilor de rezolvare a conflictelor
Tehnica „win-win”: Găsirea unei soluții în care ambele părți câștigă.
Ghidaj structurat: Stabilirea unor pași clari pentru soluționarea conflictului și monitorizarea implementării lor.

Dezvoltarea abilităților de comunicare interculturală
Exercițiile de simulare și sesiunile de grup au ajutat la înțelegerea dinamicii interculturale și la construirea unui mediu de învățare respectuos.

Combaterea prejudecăților
Prin autoevaluare și studii de caz, formatorii au învățat cum să identifice și să reducă prejudecățile din sala de clasă.

Această mobilitate a oferit formatorilor o perspectivă clară asupra modului în care principiile diversității și incluziunii pot transforma procesul educațional. Printre beneficiile semnificative se numără:

  • Crearea unui mediu educațional care promovează respectul, colaborarea și incluziunea.
  • Dezvoltarea unei rețele de profesioniști din domeniul educației incluzive, pentru sprijin și colaborare viitoare.
  • Îmbunătățirea metodelor pedagogice, care să răspundă nevoilor diverse ale cursanților