În perioada 22-31 iulie 2024, Dragoș Cuță, formator și coordonator de proiecte în cadrul Asociației Active Yourope, a participat la un curs structurat în cadrul programului Erasmus+, proiect nr. 2023-1-RO01-KA121-ADU-000146934, desfășurat în vibrantul oraș Porto, Portugalia. Acest curs, Cursul, Game-Based Learning and Digital Innovation in Education a fost conceput pentru a oferi participanților o înțelegere profundă a învățării bazate pe joc și a aplicării acesteia în diverse sisteme educaționale din Europa. Principalele obiective ale cursului au inclus:
1. Înțelegerea principiilor învățării bazate pe joc: Participanții au dobândit cunoștințe despre fundamentele teoretice și beneficiile acestei metode, învățând să integreze eficient jocurile în curriculum.
2. Dezvoltarea abilităților de gamificare: Formatorii au învățat să proiecteze și să implementeze activități educaționale captivante, utilizând strategii de gamificare pentru a spori motivația și rezultatele învățării.
3. Utilizarea instrumentelor digitale în educație: Cursul a inclus sesiuni dedicate învățării utilizării unor diverse instrumente și tehnologii digitale pentru a sprijini și îmbunătăți procesul educațional.
4. Crearea de experiențe de învățare interactive: Participanții au explorat metode inovatoare de a combina învățarea bazată pe joc și instrumentele digitale pentru a crea medii educaționale dinamice și atractive.
Programul a fost structurat pe parcursul a zece zile și a inclus o varietate de activități și sarcini menite să atingă rezultatele de învățare convenite. Activitățile au variat de la sesiuni introductive și module teoretice până la ateliere practice și sesiuni de reflecție.
Printre modulele de curs s-au numărat:
• explorarea gamificării și a abordărilor ludice în sistemele educaționale europene
• implementarea tehnicilor ludice pentru îmbunătățirea rezultatelor educaționale
• utilizarea instrumentelor digitale pentru educație
• aplicarea tehnologiilor avansate și a realității virtuale și augmentate în învățare
Gamificarea implică utilizarea elementelor de joc pentru a face activitățile educaționale mai atractive. Aceste elemente pot include:
• Puncte: acordarea de puncte pentru realizarea anumitor sarcini sau pentru răspunsuri corecte.
• Niveluri: crearea unor niveluri de dificultate crescătoare care să motiveze cursanții să progreseze.
• Insigne: oferirea de insigne pentru realizări speciale, cum ar fi finalizarea unui modul sau obținerea unui scor maxim.
• Clasamente: afișarea unui clasament pentru a stimula competiția prietenoasă între cursanți.
• Recompense: oferirea de recompense tangibile sau virtuale pentru atingerea anumitor obiective.
Utilizarea tehnologiilor digitale este esențială pentru implementarea strategiilor de gamificare. Platformele educaționale interactive, cum ar fi Kahoot, Quizizz sau Classcraft, permit crearea de quiz-uri și jocuri educaționale. Alte instrumente digitale, cum ar fi aplicațiile mobile și software-ul educațional, pot fi utilizate pentru a crea medii de învățare interactive și captivante.
Formatorii trebuie să proiecteze activitățile educaționale astfel încât să încorporeze elementele de joc selectate și să fie aliniate cu obiectivele educaționale. Aceste activități pot include:
• Quiz-uri interactive: Utilizarea quiz-urilor pentru a verifica cunoștințele cursanților și pentru a le oferi feedback instantaneu.• Jocuri de rol: Crearea de scenarii de joc de rol în care cursanții își asumă diferite roluri și rezolvă probleme specifice.
• Aventuri educaționale: Proiectarea unor aventuri educaționale în care cursanții trebuie să finalizeze diverse sarcini pentru a progresa la următorul nivel.
• Proiecte colaborative: Organizarea de proiecte de grup în care cursanții colaborează pentru a atinge un obiectiv comun, utilizând elemente de gamificare pentru a menține motivația.
Implementarea cunoștințelor și abilităților dobândite în cadrul acestui curs va avea un impact semnificativ asupra activităților Asociației Active Yourope. Formatorii asociației vor putea crea medii de învățare mai dinamice și interactive, adaptate nevoilor diverse ale cursanților.