Importanța incluziunii sociale în educație

În cadrul celui de-al doilea an de acreditare Erasmus+, un formator al asociației noastre a participat la cursul „Facing Diversity: Inclusive Education Strategies for Learners with Fewer Opportunities”, organizat la Helsinki între 28 noiembrie și 2 decembrie 2024. Această mobilitate internațională a avut ca obiectiv principal promovarea incluziunii sociale și educaționale, oferind participanților instrumente și strategii pentru sprijinirea cursanților din medii dezavantajate.

Activități desfășurate în cadrul cursului

  1. Sesiunea introductivă și „icebreaker”- urile
    Mobilitatea a început cu activități interactive de tip „icebreaker”, menite să faciliteze interacțiunea între participanți și să creeze un mediu prietenos.

    • S-au discutat diferențele dintre excludere și incluziune.
    • S-a pus accent pe relația dintre cultură și educația incluzivă.
  2. Educație non-formală și empatie
    Participanții au explorat tehnici de educație non-formală, precum povestirea, pentru a încuraja empatia față de cursanții din medii dezavantajate.

    • Exercițiile interactive au oferit soluții pentru sprijinirea celor aflați în risc de excluziune socială.
    • Exemplele concrete au subliniat provocările cu care se confruntă acești cursanți.
  3. Dezvoltarea competențelor de leadership
    Sesiunile dedicate teoriilor Tuckman și Belbin au ajutat participanții să înțeleagă dinamica grupurilor și să gestioneze echipe eterogene.

    • Abilitățile de comunicare, ascultare activă și empatie au fost îmbunătățite pentru crearea unui mediu educațional incluziv.
  4. Stimularea motivației cursanților
    Prin tehnici de învățare experiențială, cum ar fi metoda „carousel”, participanții au învățat să stimuleze creativitatea și implicarea activă a cursanților.
  5. Reflecție și aplicabilitate
    La finalul fiecărei zile, participanții au reflectat asupra modului în care pot adapta cunoștințele dobândite la contextul lor profesional.

Rezultate și competențe dobândite

Experiențele acumulate în cadrul cursului au contribuit la:

  • Promovarea diversității și toleranței:
    Participanții au învățat să implementeze strategii educaționale care reduc riscul de excluziune socială pentru cursanții din medii dezavantajate.
  • Creșterea motivației cursanților:
    Prin utilizarea tehnicilor interactive și creative, cursanții sunt stimulați să participe activ la procesul educațional.
  • Managementul echipelor eterogene:
    Abilitățile de gestionare a echipelor diverse au fost îmbunătățite prin aplicarea teoriilor despre dinamica grupurilor.

Concluzie: Impactul participării la mobilități internaționale

Programele de mobilitate Erasmus+ sunt o resursă valoroasă pentru formatori, contribuind la dezvoltarea personală și profesională. Tehnicile de educație non-formală, promovarea empatiei și strategiile de incluziune sunt esențiale pentru crearea unui mediu educațional de succes.

Implementarea acestor metode în activitatea profesională va îmbunătăți calitatea educației și va sprijini integrarea cursanților dezavantajați. Recomandăm astfel de inițiative pentru a transforma provocările educaționale în oportunități de creștere.